مطالعات امکانسنجي ساخت آزادراه ۲۷۱ کيلومتري اهواز-ايذه-دهدز-لردگان انجام شده و هفته پيش توافق اوليه با يک شرکت چيني براي ساخت قطعهاي از اين پروژه به طول ۱۲۰ کيلومتر انجام شده است.
به گزارش
خبرنگار سلام لردگان، منوچهر رحماني، مدير کل راه و شهرسازي استان خوزستان درگفت وگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عنوان کرد: مطالعات امکانسنجي ساخت آزادراه ۲۷۱ کيلومتري اهواز-ايذه-دهدز توسط شرکت مشاوران رهآورد انجام شده و درمرحله جذب سرمايهگذار هستيم.
رحماني افزود: هفته پيش با يک شرکت چيني براي ساخت قطعهاي از اين پروژه از ايذه به دهلران به توافق اوليه رسيدهايم که برآورد هزينه اين بخش ۲۴۰۰ ميليارد تومان است.
در اين زمينه دانش آتشي، مشاور مطالعاتي آزادراه اهواز-ايذه-دهدز-لردگان به خبرنگار ما گفت: هدف اصلي از ساخت محور آزادراهي بين اهواز - دهدز و لردگان در استان خوزستان و در ادامه استان چهارمحال و بختياري نيل به اهدافي همچون كاهش هزينه كاربران (کاهش هزينه عملياتي ترافيك جذب شده و انتقال يافته به اين راه )، افزايش فايده در مناطقي كه راه جديد از آنها عبور ميكند، توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه طـرح، كوتاهتر شدن مسير، كاهش زمان سفر، افزايش ايمني محور و كاهش تصادفات است.
آتشي افزود: آزادراه از شهرستان اهواز در استان خوزستان شروع و پس از عبور از شهرستانهاي ايذه و دهدز در شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختياري خاتمه مييابد و ادامه آن در حال حاضـر بـه صـورت يك بزرگراه چهارخطه به طول ۲۰۰ كيلومتر به اصفهان ميپيوندد.
مشاور مطالعاتي آزادراه اهواز-ايذه-دهدز-لردگان دربيان اهميت منطقهاي اين پروژه توضيح داد: در حال حاضر ارتباط بين شهر اهواز و دهدز از طريق محور اهواز – سه راهي كوپال – هفتگل –باغملك – ايذه – دهدز صورت ميگيـرد. ايـن محور حـد فاصل اهواز – سه راهي كوپال داراي مشخصات مطلوبي است و از سه راهي كوپال تا دهدز (بهخصـوص قطعـه ايـذه – دهـدز - لردگـان)مشخصات مناسب نيست و احداث آزادراه علاوه بر تردد ايمن و روان در اين محور توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه طرح را به همراه خواهد داشت. طول محور موجود در محور اهواز – سه راهي كوپال – هفتگل – باغملک – ايذه – دهدز – لردگان حدود ۳۲۰ كيلومتر است كه با احداث آزادراه اين طـول حـدود ۵۰ كيلومتر كاهش و به ۲۷۱ كيلومتر تقليل مييابد. همچنين ميانگين سرعت طرح و حركت از ۶۰ كيلومتر بر ساعت به ۹۵ كيلومتر بر سـاعت افـزايش مـييابـد و مشخصـات هندسي آن نيز بهبود چشمگيري مييابد. استان خوزستان داراي قابليتهاي فراواني در كشـاورزي، دامـداري، شـيلات، صـنعت ومعدن و داراي جاذبههائي طبيعي، گردشگري، تاريخي و مذهبي است بنابراين احداث آزادراه اهواز – ايذه – دهدز - لردگان ميتواند نقـش مهمـي در توسـعه منطقـه و همچنـين استان داشته باشد.
وي افزود: از جمله جاذبههاي گردشگري در طول محور ميتوان به درياچهها و مناطق ديـدني سدهاي كارون ۳ و ۴ و سدهاي خرسان ۱ و ۲ اشاره کرد كه اين امر ميتواند تمايل استفاده از اين آزادراه را بيشتر کند.
اهميتهاي فرامنطقهاي آزادراه
آتشي دربيان اهميتهاي فرامنطقهاي اين آزادراه توضيح داد: در حال حاضر ارتباط بين شهر اهواز، مركز استانهاي واقع در مركز، شرق، شمال و شمال شـرقي با مسيرهايي به صورت راه اصلي و با كيفيت بعضاً نامناسب و ايمني پايين تا استان اصـفهان انجام ميگيرد. تقاضاي بالاي سفر بين استان خوزستان و نواحي مذكور، وجود مراكز صنعتي و اقتصـادي و نيـزگشايش بازارچههاي مرزي و ارتباط ترانزيت با كشور عراق بر لزوم تامين مسير مناسب و بـا كيفيت تردد بالا براي ارتباط اين استان و مناطق مركزي كشور را تاكيد ميكند. آزادراه اهواز – دهدز – لردگان در صورت احداث ميتواند اصليترين محـور ارتبـاطي اسـتان خوزستان به مركز كشور (استانهاي چهار محال و بختياري، يزد، قم و اصفهان) تلقي شود. همچنين بـا بررسيهاي به عمل آمده مشخص شد در حال حاضر جهت تردد از اهواز به سمت اصـفهان دو محـوراصلي اهواز – هفتگل – باغملك – ايذه – لردگان – بروجن – مباركه – اصفهان و اهواز – انديمشك – پل زال – خرم آباد – اليگودرز – نجف آباد – اصفهان مورداستفاده قرار ميگيرد که اولي علاوه بر كاركرد منطقهاي، كاركرد فرامنطقـهاي نيـز دارد. ايـن محـور درون اسـتان خوزستان قرار دارد و برآورد ميِشود در صورت احداث آزادراه به دليل بالا رفتن مشخصـات هندسـي وكاهش زمان سفر بخشي از ترافيكي كه قصد عزيمت به اصفهان را دارند جذب آزادراه ميشود. محـوردوم نيزكاركرد فرامنطقهاي دارد و برآورد شد پس از ساخت آزادراه بـه دليل بـالا رفـتن مشخصـات هندسي و كاهش زمان سفر بخشي از ترافيك اين محور جذب آزادراه ميشود.
مشاور مطالعاتي آزادراه اهواز-لردگان افزود: از بين گزينههاي مطالعه شده گزينه انتخابي ۲۷۱ کيلومتر طول دارد و داراي ۱۵ هزار و ۷۰۰ متر تونل، هزار متر پل بزرگ رودخانهاي، ۲۴۰۰ متر پل بزرگ درهاي و هشت تقاطع غيرهمسطح است که هزينه احداث درمجموع ۲۸ ميليون و ۴۹ هزار و ۳۰۹ ميليون ريال است.